6e mussenkolonie gered in Ruigoord

De 6e mussenkolonie gered in Ruigoord!!

mus5

Deze zomer heeft Stichting De Mussen Toevlucht wederom een kolonie mussen gered!

Begin deze zomer werden we gemaild vanuit Ruigoord met de angstige vraag of wij wilden langskomen en inspringen, want daar ter plekke zouden er zowel gebouwen tegen de grond gaan als werkzaamheden aan daken moeten gaan gebeuren. Dit zou deze zomer plaatsvinden. In overleg met de aannemer hadden zij de werkzaamheden al kunnen verschuiven naar september, maar daarna zou het toch allemaal moeten gebeuren.

Dit pand moet gesloopt worden;

huawei 251

Op dit pand moet het dak worden vernieuwd;

huawei 231

Eerst gingen wij zelf ter plekke poolshoogte nemen. Dit was op 6 juni 2015. We troffen inderdaad meerdere mussenkolonies aan op meerdere plekken in Ruigoord. Óók onder de dakpannen van bovenstaande panden. We hebben direct foto- en filmmateriaal gemaakt als bewijs. Daarna hebben we de aannemer Hein de Haan gemaild met onze bevindingen. Hij stond hier positief tegenover en was direct bereid een stadsecoloog in de arm te nemen om ecologisch onderzoek te laten doen. Hierna werd een ecologisch werkprotocol gemaakt. Wij zien deze zaak dan ook als afgerond. En Hein de Haan krijgt ook van ons een ‘MusKus’.

————————————————————————————

baby

Gevonden musje

Diezelfde middag werd op Ruigoord een jong musje gevonden, mensen hadden het goedbedoeld opgepakt en waren op zoek naar ons. Na een onderzoek bleek het een gezond musje te zijn, die gewoonweg aan het leren vliegen was. We hebben het musje teruggezet op de plek waar ze was gevonden. Ze riep om haar ouders die natuurlijk nog in de buurt waren.

Let dus goed op of het echt om een gewond musje gaat/ dat ze uit het net nest is gevallen en nog kaal is. Daarentegen mét verenpak en zwaaiend met de vleugeltjes zoals hier leren ze gewoon vliegen. Laat ze dan alstublieft met rust.