Metro nieuws

Mussenredder laat het vogeltje weer zingen

'Laat de mus weer zingen!’ Jennifer Hagens schreeuwt het van de daken en met succes. Begon de mussenredder 6 jaar geleden met een mussenkolonie in haar eigen achtertuin in de Amsterdamse Jordaan, nu rijdt ze heel Nederland door om de bedreigde huismus op aanvraag ook elders een habitat te geven. „Hou ze vast, ik kom eraan!”

Het begon ermee dat de woningbouwvereniging midden in het broedseizoen de klimop van de muur trok in Hagens’ straat. „Ineens waren de mussen dakloos”, zegt Hagens die in het dagelijks leven kunstenares is. Ze maakte zich hier zo druk om dat ze een mussenkolonie tegen de vier verdiepingen hoge muur in haar tuin begon. „Inmiddels hangen er dertig nestkasten met 180 mussen. De grootste kolonie in Amsterdam. Door de jaren heen verdubbelt de populatie steeds opnieuw.”

En ze doet het ook niet meer in haar eentje, maar heeft nu een heuse stichting met vijf vaste vrijwilligers. Stichting De Mussen Toevlucht wordt steeds vaker benaderd door mensen die de mus in hun regio willen redden. „In het begin startte ik een kolonie per jaar, nu vier per week. Ze bellen vanuit Groningen en Leeuwarden. Hou ze vast, we komen eraan, roep ik dan.”

De huismus verdwijnt langzaam uit ons land en staat sinds 2004 op de Rode Lijst van bedreigde soorten. In Amsterdam heeft de kleine zangvogel het helemaal zwaar. „Sinds de jaren ’70 lopen de aantallen hard achteruit en worden ze bedreigd in hun voortbestaan. In Amsterdam is de terugloop maar liefst 90 procent. Er is geen nestgelegenheid en geschikt voedsel meer. In West en het Centrum zie je ze helemaal niet meer, behalve rond mijn huis.”

Uitvliegen

Dus niet alleen in de buitengebieden, maar vooral in de hoofdstad moet ze flink aan de bak. Maar een kolonie starten kost geld. Daarom begon ze een jaar geleden de crowdfundingactie Laat de mus weer zingen, „want als we niets doen zijn ze straks verdwenen”. En met succes. In Volkstuinpark Nut en Genoegen in het Westerpark zijn onlangs twintig nestkasten in twee 25 meter hoge iepen opgehangen. „Hopelijk weten de jonge mussen die in september uitvliegen op zoek naar een eigen kolonie deze kasten te vinden”, zegt Hagens hoopvol.

Muggenplaag

Het plan is dat ’haar’ mussen zich daar gaan nestelen. „Mussen zijn klein en vliegen niet snel. Honderd meter vliegen is al ver. Ze vliegen steeds grotere rondjes in hun zoektocht naar een habitat. Dat zouden ze vanuit mijn huis net moeten redden. Ik hoop dat ze de nestkasten zien.”

Dat de mus blijft is ook in het belang van de mens, meent Hagens. „Mussen eten muggen. Alle uitbraken tegenwoordig zijn ook het gevolg van het verdwijnen van de mus. Het verstoort het ecologische evenwicht. De mens en mug horen bij elkaar.”

Appeltaart

En niet alleen dat. Een mus is ook ’gewoon gezellig’. „Als ik vroeger een stuk appeltaart bij het Blauwe Theehuis in het Vondelpark at, zat er binnen mum van tijd een mus op de rand van m’n bordje. Dat is helaas voorbij.”

Mussenredder laat het vogeltje weer zingen (metronieuws.nl)

(20+) Metro Holland - Berichten | Facebook