Wie zijn wij

Oprichter/Voorzitter; Jennifer Hagens

Het bestuur is actief betrokken bij de organisatie en beslist over het beleid en de algemene strategie. De drie bestuursleden voeren onbezoldigd taken uit voor onze stichting en projecten.

Jennifer is oprichter, voorzitter, en het gezicht van de stichting. Zij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het beleid, de strategie en de uitvoering van de activiteiten. Ze heeft de dagelijkse leiding van het bestuur en de vergaderingen en coördineert de verschillende bestuurstaken. Ze is vrij in haar keuzes voor het jaarplan, mits deze in lijn zijn met het budget.

Ik heb Stichting De Mussen Toevlucht opgericht, omdat dieren redden en helpen mijn grootste passie is. Een aantal jaar geleden kwam ik erachter dat de huismus richting uitsterven gaat en daarom besloot ik ze te helpen. Toen kapte opeens de woningbouwvereniging de giga-klimop van mijn buurtuin midden in het broedseizoen waar de huismuskolonie in woonde en nestelde. De kapotgetrapte bevruchte eitjes en mussenjonkies werden rucksichtslos op straat gegooid, terwijl de ouders in paniek rondvlogen en nergens meer terecht konden. Dit terwijl de huismus een bedreigde en beschermde diersoort is met jaarrond bescherming. Ik vond het vreselijk, en niemand kon het ook maar iets schelen. De hoveniers en woningbouwvereniging lachten me gewoon uit en zei; ‘Ach mevrouwtje, waar maakt u zich toch druk om?’ Ik trok iedereen aan hun haren erbij om dit een halt toe te roepen. Dankzij een zeer fikse boete van duizenden euro’s van het Ministerie omdat de Flora- en faunawet overtreden was en het verplicht ophangen van 35 nieuwe huismuskolonienestkasten kwam de boodschap eindelijk aan. Hierna volgde eigenlijk als vanzelf het oprichten van de stichting zodat ik het gevecht niet langer alleen hoefde te doen, maar ook omdat je als stichting sterker staat dan als gewone burger.

Penningmeester; Lisa van Rijn

De uitvoering van de activiteiten, de voorlichting, projecten en alle ondersteunende taken liggen in handen van de twee enthousiaste bestuursleden.

Lisa is onze penningmeester, zij houdt zich bezig met de taken die nodig zijn voor de financiële administratie van onze stichting, een vrijwillige maar eervolle functie.

Secretaris; Elisa Louwe

Elisa is onze secretaris, zij documenteert het handelen van het bestuur en zorgt voor de schriftelijke communicatie naar de buitenwereld.

Onze zeer gewaardeerde huismushabitat-/klusjes-vrijwilligers zijn;

We werken met een fijn team van vijf actieve vrijwilligers in de huismushabitat(ten). Wij hebben klus/bouwervaring en groene vingers en we kunnen alle projecten uitstekend tot een goed einde brengen. Wij verwelkomen en hebben psychisch kwetsbare vrijwilligers met verschillende mentale gezondheidsklachten, variërend van burn-out tot bipolaire stoornis. Mensen kunnen hier weer rustig herstellen of gewoon tot rust komen. We helpen door hen vaardigheden aan te leren, samen in een team te werken, en om hun plek in de samenleving te (her)vinden of te voorkomen dat zij aan de zijlijn komen te staan. Het werken in het groen en het getjilp en gekke capriolen van de mussen zijn rustgevend en genezend voor lichaam en geest. Ook zorgen we voor een veilige werkomgeving, er wordt goed op de interactie gelet zodat vrouwen hier veilig werken. Tevens hebben we internationale vrijwilligers die in Nederland wonen, zoals Ierse, Duitse, Poolse, Amerikaanse, of Israëlische mensen, die Nederlands willen leren of verbeteren op een leuke manier. Iedereen die de mussen wil helpen is welkom.

Maarten

Maarten helpt mee met zware, grote klussen, dan roepen we hem op. Hij bouwt podia voor zijn werk dus hij is er aan gewend. Hij kapt dode bomen in stukken. Ook klimt hij in bomen om te snoeien of nestkasten op te hangen/te onderhouden. Helpen met grote klussen doet hij met plezier, zoals het bouwen van ons all-you-can-eat-mussenvoederpaleis.

Sean

Sean is onze vrolijke Ier, hij is bouwvakker van beroep en hier onze tuinman en klusjesman. Hij schuwt geen zwaar fysiek werk en maakt altijd grappen.

Aidaros

Aidaros, een internationale vrijwilliger uit Israël, ook hij schuwt geen zwaar fysiek werk en houdt van lachen.

Milan

Milan, een bioloog en leraar, schuwt geen zwaar fysiek werk. We leren ook door zijn kennis.

Fanny

Fanny helpt alleen mee aan kleinere projecten zoals het inkapselen van de voederhuisjes met gaas zodat de duiven er niet meer in kunnen en het voedsel erin echt door de mussen wordt gegeten.

Help ons helpen

Zonder de financiële steun van onze donateurs zouden wij niet kunnen bestaan. Geef jij de mussen ook een kans op een mooie toekomst?

word donateur