Waarom wij als stichting vegetariër/veganistisch zijn..?!

Omdat we het niet kunnen rijmen om langs de ene kant dieren te redden en langs de andere kant dieren te doden voor het diner.

Veganisme

Veganisme is een levenswijze waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van en wreedheid naar dieren voor eten, kleding of andere doeleinden. Het gaat daarbij niet alleen om de manier waarop dieren gebruikt worden, maar vooral dát dieren gebruikt worden, terwijl mensen prima kunnen leven zonder.

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Ze kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren, suede en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af, ze bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de opvang van hulpbehoevende of asieldieren

Dierenrechten zijn ontwikkeld in de filosofie en sociologie als een ethiek die aangeeft dat dieren het recht hebben om behandeld te worden met respect voor de waarde van het individu, onafhankelijk van het nut voor anderen. Dit houdt onder andere in dat dieren het recht hebben om te beschikken over hun eigen bestaan. Veganisme geeft gevolg aan deze dierenrechten.