Kronkelwilg, een grote uitkijk- en rustboom voor vogels, gered

We kregen onderstaande mail met een kreet om hulp;

Goedemiddag, Ik kwam uw artikel tegen https://www.stichtingdemussentoevlucht.nl/we-hebben-gewonnen-yay/ bij het zoeken naar argumenten voor een hoorzitting die a.s. di 30 november zal plaatsvinden over het kappen van een kronkelwilg voor ons raam. Deze boom wordt veelvuldig gebruikt als uitkijkboom door verschillende beschermde inheemse vogels zoals mussen, koolmezen, roodborstjes, vlaamse gaaien en de bonte specht. Doordat jullie een soortgelijke zaak hebben gewonnen vroegen we ons af jullie nog praktische tips hebben zoals bv juridische argumenten die we bij ons betoog zouden kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,.....Amsterdam

We hebben direct als volgt gereageerd;

Hallo ..., Wat goed dat jullie je verzetten tegen de kap! Bij deze onze tips en advies; Waar ik als eerste mee zou beginnen is om zoveel mogelijk foto's en videomateriaal te maken van alle vogels in de boom en dan met name de huismussen. Ook moet het duidelijk zijn dat het jullie boom is dus ook met wat omgeving/gedeelte huis erbij op foto's. Jullie boom is een uitkijk-, schuil- en rustplaats voor huismussen en daardoor een essentieel onderdeel van hun habitat. Dit is al afdoende op juridisch gebied. De huismus is namelijk een bedreigde en beschermde diersoort in Nederland waarvan jaarrond de nesten en eieren beschermd zijn door de Natuurwet. Overtreding van deze wet wordt streng aangepakt met hoge geldboetes, dwangsommen of bestuurlijke sancties. Maar ook de mussenhabitat is beschermd omdat deze vitaal is voor het overleven van de huismus. Voor huismussen geldt dat ook de FUNCTIONELE LEEFOMGEVING BESCHERMD IS. Dit is door de Nederlandse overheid beschreven in 2015, in een stuk genaamd ‘Juridisch kader bij de Soortenstandaard’. En hebben jullie al een klacht ingediend over de aanstaande kap bij ODNHN? Want dat is nu een overtreding van de Natuurwet. Dat kan hier; https://www.odnhn.nl/Ondernemers/Klachten/Klachtenformulier

Klachtenformulier - OD NHNU kunt uw klacht doorgeven aan de OD NHN. Onze handhavingsdienst stelt dan vast of de milieuklacht door de OD NHN kan worden behandeld: dit is afhankelijk van het soort klacht.www.odnhn.nl

Zij kunnen misschien zelfs dit hele plan stoppen als je ook direct om handhaving vraagt van de Natuurwet. Ik zou dat meteen op dezelfde dag doen als de klacht omdat er haast geboden is. Wij hebben al tientallen keren werkzaamheden/kapplannen tegen kunnen houden met hun hulp. Dat doe je hier en moet schriftelijk;https://www.odnhn.nl/Ondernemers/Klachten/Met_deze_klachten_kunt_u_terecht_bij_de_OD_NHN/Verzoek_tot_handhaving

Verzoek tot handhaving - OD NHNVerzoek tot handhaving. Wanneer uw eerder ingediende klacht naar uw idee niet leidt tot een oplossing, dan kunt u een stap verder gaan en het bevoegde gezag verzoeken handhavend op te treden.www.odnhn.nl

En hebben jullie de Bomenstichting al gecontacteerd? Zij kunnen mogelijk ook nog helpen met advies. Volgens mij hebben jullie nu al even voldoende informatie en advies wat te doen. Mocht er iets niet duidelijk zijn mogen jullie natuurlijk altijd weer reageren. Heel veel succes! Dit moeten jullie wel winnen, hoor, ook gemeentes, of wie dan ook wil dat de boom gekapt wordt, horen zich aan de Natuurwet te houden.

Met vriendelijke groet,Jennifer Hagens

Oprichter/voorzitter Stichting De Mussen Toevlucht

UPDATE; De hoorzitting werd glansrijk gewonnen voor de kronkelwilg en hij mag blijven staan. SUCCES!