All-you-can-eat-voederpaleis

IMAG4448

Een nieuw all-you-can-eat-voederpaleis voor de mussen

Onze mussenkolonie is gelukkig verdubbeld dit jaar, na drie succesvolle legsels in het broedseizoen. Hier zijn we dolblij mee, natuurlijk!

Alleen was het water en voer geven nu bijna niet meer bij te houden, en moesten de badjes vier maal daags verschoond worden. Tijd voor een extra groot voedsel/onderkomen/paleis voor de musjes dus!

Vrijwilliger Arthur en onze Jennifer hebben gezamenlijk het nieuwe onderkomen bedacht, uitgetekend en gebouwd. Het heeft 2,5 maand geduurd, maar het resultaat is er dan ook naar!

Vol trots presenteren wij; het MUSSENPALEIS

Dit is de oude voedertafel en voederhuisjes;

vijver

Men begint met een lege muur, of eigenlijk met 2 lege muren, zodat je een mooie driehoek kunt vormen;

IMAG4183

Dan de benodigde materialen;

IMAG4182

En dan aan de slag, het echte kluswerk begint;

IMAG4186

Eerst het dak gemaakt van golfkarton en daarna de gedroogde takken ophangen, zodat de musjes er op kunnen zitten om te schuilen en voordat ze gaan eten;

IMAG4270_BURST001
IMAG4286

Dan de voedertafel maken en al wat voederhuisjes ophangen;

IMAG4380
IMAG4353
IMAG4445
IMAG4444

Voedertafel bekleden met afwasbaar skai voor de hygiëne;

1414190994043

Nu is het tijd voor het gaas, met gaten van 5 bij 10 cm zodat musjes, meesjes, vinkjes, merels en spreeuwtjes erdoorheen kunnen, maar duiven en roofvogels niet. En ook geen katten natuurlijk;

IMAG4429

Het is wel handig als we er zelf wel nog bij kunnen komen, dus maken we een deur;

IMAG4475

Dan de onderste laag maken met zilverzand, zodat de musjes zandbadjes kunnen nemen;

IMAG4447

Nog wat extra waterbadjes;

IMAG4451

Et voilà! Dat is het dan, het mussenpaleis helemaal af!

IMAG4448

Wil je er zelf een bouwen of wil je tips?

Email ons dan; info@stichtingdemussentoevlucht.nl

Nu maar wachten of de musjes er snel gebruik van gaan maken (ze zijn nogal gevoelig voor verandering dus dat kan wel even duren). We houden jullie op de hoogte!

Doneren mag! Graag zelfs! Voor 2 euro kunnen wij al vetbollen kopen voor hongerige musjes!