Lood in de grond in Amsterdam

Er is lood in de grond in Amsterdam. Ook in onze huismushabitat? Nee toch?

We zagen een artikel van de gemeente over lood in de grond in tuinen in Amsterdam. Lood is een metaal dat vroeger veel gebruikt werd. Bijvoorbeeld op werkplaatsen, bij industrieën of in havens. Ook in producten kwam het veel voor, zoals benzine, verf of in leidingen. Daarom zit het nu op veel plaatsen in de bodem. Dat kan ook in onze achtertuin, moestuin of speeltuin zijn. Lood heeft een negatieve invloed op de gezondheid, vooral bij jonge kinderen. Het is belangrijk dat we het zo min mogelijk binnenkrijgen.

Aangezien we veel in onze tuin werken met de vrijwilligers omdat deze is omgetoverd tot huismushabitat vonden we het van belang om een loodcheck te laten doen. De gezondheid van de vrijwilligers is namelijk uiterst belangrijk.

Gratis check op lood in uw tuin - Gemeente Amsterdam

De loodcheck werd uitgevoerd en drie dagen later hadden we de uitslag al; alles was goed. Alles was in de groene cijfers. Gelukkig maar!

Nu kunnen we met een gerust hart weer doorgaan met bomen en struiken planten en de habitat weer tot een paradijsje omtoveren voor de mussenkolonie.

Rapportage_Lood_in_de_bodem_check_Rozenstraat_186_1016PA_Amsterdam.pdf