Open Tuinendag Jordaan 2014

15 001

Afgelopen zondag 15 juni was de Open Tuinendag Jordaan 2014 georganiseerd door de werkgroep Meer Groen in de Jordaan.

Stichting De Mussen Toevlucht is gevraagd om mee te doen, en daar gaven wij natuurlijk graag gehoor aan! Zo kunnen mensen zien dat je nog steeds een mooie tuin kunt hebben als die vogelvriendelijk is gemaakt. Of zoals in dit geval; vogel-, bij-, hommel-, vlinder- en diervriendelijk.

We kregen 2 vrijwilligers toegewezen om ons bij te staan die dag, daar de aantallen bezoekers best kunnen oplopen. Zij stonden bij de voordeur, bij de groene ballonnen en lieten de mensen binnen en turfden ze meteen. De vrijwilligers waren echt fijne mensen, ze gaven meteen een gevoel dat ze te vertrouwen zijn, en ze hebben ook goed op de stichting kat gepast! Dank daarvoor!

In het begin was het nog rustig, er druppelden steeds wat mensen binnen, maar zo in de middag werd het opeens erg druk, er bleken 115 bezoekers in onze tuin te zijn geweest!

De reacties waren ook erg leuk en verfrissend. Het was zeker fijn om zoveel goede energie te krijgen en om zoveel waardering. Mensen vonden de musjes echt geweldig! Gelukkig werkten ze ook goed mee, de hele dag door waren er mussen in de tuin, want meestal gaat de hele kolonie tweemaal daags even wieberen, maar gister niet, ze bleven braaf, alsof ze wisten dat het belangrijk was. Er kwamen ook een aantal bezoekers door mond-tot-mond reclame. Mensen hoorden bezoekers van onze tuin enthousiast praten terwijl ze de volgende bekeken, dat het zo bijzonder was en verrassend. Daardoor kregen we wel een extra aantal nieuwsgierigen, die vervolgens ook weer blij vertrokken. Er kwam zelfs een vrijwilliger van een tuin verder snel lang gewipt door alle positieve reacties.

Eén man kwam de tuin in lopen en zei; “Hé, waar is het net?” Ik begreep niet wat hij bedoelde. “Eh? Welk net bedoel je?” “Ik dacht dat je een volière had met vogels, maar ik zie geen net erboven?” Ik zei; “Nee, het zijn echt wilde vogeltjes, hoor, ze kunnen wegvliegen wanneer ze willen.” “Nou, dat heb ik werkelijk nog nooit mee gemaakt, zoveel vogels bij elkaar, wat een genot.”

Ik vertelde aan een aantal andere mensen dat ik 110 musjes had. Een man reageerde; “En één krokodil!! Hahahahaha..” Daar moesten we om lachen, omdat ik een plastic krokodillenhoofd heb die uit het water van het beekloopje opdoemt. (Deze grap heb ik wel een keer of 5 gehoord die dag, maar het bleef vermakelijk).

De 2 uitschieters waren 2 vrouwen die zichzelf werkelijk weg moesten sleuren zo geweldig vonden ze het! Ze bleven maar foto’s en filmpjes maken, met uitroepen als; “Oh kijk! Dit is ook geweldig! En kijk hier dan, een doorkijkje! Jee, ik zou hier uren en uren blijven zitten als dit mijn tuin was! Nou, heb je dit gezien?” Echt heel grappig. En de andere uitschieter waren 2 vrouwen die bang waren voor vogels. Ik begreep niet zo goed waarom ze dan langskwamen, maar ze hebben het toch moedig 5 minuten volgehouden.

————————————————————

Dit emailtje kreeg de stichting van de vrijwilligers;

Hartstikke leuk om met jou samen te werken. Het is ons goed bevallen. We promoten je mussen bij onze tuin en bij onze vrienden/collega’s. ps; wij wonen op 16 hoog in bos en lommer en op de dakrand zien wij dagelijks honderden kauwen speelkwartier houden.

de uitspraken die wij gehoord hebben:– helemaal geweldig– zo bijzonder, ik ga ook met oud hout proberen mussen te lokken– dat had ik helemaal niet verwacht, zo’n prachtige vogeltuin achter een heel gewoon huizenblok– ik wist helemaal niet dat de mus met uitsterven bedreigd was– mensen bij het binnenkomen: ik hoor het al, al dat getjilp, wat prachtig– ik stel me voor dat het mijn tuin zou zijn, ik zou er urenlang naar kunnen kijken– nu ik hier ben geweest besef ik pas hoezeer ik de mussen mis als ik op een terrasje ziten er zijn veel mensen langsgewenst puur omdat ze gehoord hadden dat het zo fantastisch wastenslotte een paar keer in de keuken: wat een mooi schilderij, heb jij dat geschilderd? (Ja, dat is inderdaad mijn schilderij. ik schilder ook, mijn schilderijen zijn te zien op www.aurora.exto.nl)Er zijn in totaal 115 mensen langgewenst.Voor ons gevoel was 90% superenthousiast.

960x640_bestfit (2)

Anouschka en Arjan, de vrijwilligers

256x256_fit_one_bestfit (5)

Jennifer in actie met 2 bezoekers