UPDATE; Vergunning voor het afschieten van huismussen

UPDATE;

Vergunning voor het afschieten van huismussen met een luchtbuks

tuinder

UPDATE;

Weten jullie onze vorige berichten nog over de vergunning die was afgegeven voor het afschieten van huismussen met een luchtbuks?

Dat hebben we gelukkig gewonnen met ons bezwaarschrift, maar hier is de laatste update.

We waren uitgenodigd door Omgevingsdienst Haaglanden, diegene die de vergunning in eerste instantie had afgegeven, om een informeel gesprek te houden met de milieu jurist aldaar.

Daar gingen wij natuurlijk graag op in, want het is altijd fijn om meer te weten en te leren, en wie weet wat voor positiefs daar voor de toekomst uit te halen is.

Wij gingen dus donderdag 13 oktober naar Den Haag, vol goede moed.

Het gesprek verliep stroef en moeizaam in het begin, er was veel weerstand van hun kant, maar naarmate het gesprek vorderde ging het soepeler en beter. We hebben interessante informatie gekregen die we nog niet hadden, en we hebben ons ook als stichting kunnen voorstellen.

Uiteindelijk, als misschien wel beste resultaat, kregen we te horen dat als er in de toekomst weer een vergunning wordt afgegeven met betrekking tot huismussen, ze eerst onze stichting zullen benoemen aan de vragende partij, zodat wij met alternatieve oplossingen kunnen komen, in overleg kunnen gaan met hen, en zodat men niet meteen overgaat tot de meest brute oplossing, namelijk het afschieten of doden van beschermde huismussen.

EEN BETER RESULTAAT HADDEN WE NIET KUNNEN DROMEN!

We blijven uiteraard vechten voor een betere toekomst voor de huismus.

img_20161013_133811
img_20161013_134032

Omgevingsdienst Haaglanden te Den Haag

—————————————————————————————————

VICTORIE!!!!!

🙂

WE HEBBEN GEWONNEN!!!

Weten jullie ons bericht nog, dat de gemeente Zuid-Holland een vergunning heeft afgegeven voor het afschieten van huismussen met een luchtbuks?

“We hebben inmiddels een bezwaarschrift geschreven, en bericht gehad dat het goed ontvangen is. Nu wachten we op de uitspraak daarop. Daarnaast hebben we Stichting Dierbewustleven geholpen met óók een bezwaarschrift te schrijven, daar wachten we ook op de uitslag van. Dit versterkt de zaak zeer zeker, als meerdere bezwaarschriften binnenkomen gaat de kans om te winnen flink omhoog.
En als kers op de taart gaat de Partij voor de Dieren Zuid-Holland Schriftelijke Kamervragen stellen hierover. Ze vroegen ons hun vragen door te lezen en aan te vullen. Dat deden wij natuurlijk heel graag. We wachten op de antwoorden hierop.
We blijven jullie op de hoogte houden!”

OK, NU DAN HET GOEDE NIEUWS!!!

DE VERGUNNING IS INGETROKKEN!!!!

We hebben vandaag de mail binnen gekregen met de beschikking!!

Het besluit is genomen om op grond van artikel 1.3 van de Algemene wet bestuursrecht de ontheffing in te trekken!!

YAY!!!!

Er mogen nu geen huismussen met vangkooien gevangen worden. En er mogen nu geen huismussen met een luchtbuks worden doodgeschoten!!

Het heeft dus zeker wel zin om te protesteren tegen onrecht en te vechten voor het goede doel!

Wij voelen ons nu zeker gesterkt in onze zaak en zullen blijven doorgaan de huismus te beschermen!