WE HEBBEN GEWONNEN!!

Bezwaarschriftprocedure kapvergunning Amersfoort

mus-conifeer
mus-conifeer1

We werden gebeld door een vrouw in tranen omdat Gemeente Amersfoort een kapvergunning had afgegeven aan Alliantie woningcorporatie voor het kappen van twee coniferen en een kronkelwilg. Maar wat bleek nou het geval; de coniferen zijn zowel een voedselbron als slaapboom voor huismussen, én de kronkelwilg dient als uitkijkboom. Hiermee zijn de bomen dus beschermd door de Flora- en faunawet en mogen ze dus niet gekapt worden. Er bleek daar bovenop nog eens dat recentelijk alle andere soortgelijke bomen in de buurt al gekapt waren, wat de situatie nog dringender en nijpender maakte voor de aanwezige huismussen.

mus-conifeer2

We hebben direct gereageerd door een bezwaarschrift in te dienen, en hebben ook gevraagd of de mevrouw zelf een bezwaarschrift in wilde dienen, eventueel met hulp van ons, en of ze de Bomenstichting ook wilde vragen er een te schrijven, aangezien er dan een grotere winkans is, omdat er dan bezwaren uit verschillende hoeken komen. We hebben tegelijk een voorlopige voorziening aangevraagd bij de rechtbank, omdat de bezwaarprocedure niet betekende dat er ook daadwerkelijk nog niet gekapt mocht worden. Het indienen van een bezwaarschrift had geen schorsende werking, een nogal verrassend feit. Wederom mag men gewoon al doen waarvoor de vergunning is afgegeven, terwijl de bezwaarschriftprocedure nog bezig is. Een kronkel in de wet noemen we dat, aangezien daarmee al onherroepelijke schade aangericht kan worden die, zelfs als daarna het bezwaarschrift gegrond verklaard zou worden, voor piet snot is, aangezien de onherroepelijke schade niet meer terug te draaien is en de hele bezwaarprocedure dan eigenlijk niets voorstelt.

bezwaarschrift-kap-mussenbomen-001
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-002
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-003
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-004
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-005
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-006
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-007
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-008
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-009
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-010
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-011
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-013
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-012
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-014
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-015
bezwaarschrift-kap-mussenbomen-016

We kregen als reactie op ons bezwaarschrift dat ‘het even zou duren voordat ze hierop konden reageren’, waarschijnlijk door de lengte van ons bezwaarschrift!

Maar vrij snel daarna, binnen twee weken, werden we gebeld door de Rechtbank Midden-Nederland met het heuglijke nieuws dat het omgevingsloket de vergunning had ingetrokken op eigen verzoek van de Alliantie. Geweldig nieuws! De huismussen zijn veilig gesteld!

bezwaarschrift-kap-mussenbomen-017

De mevrouw in kwestie is nogal begaan met het lot van de huismussen en de tortelduiven, ook een beschermde diersoort, die ook in diezelfde bomen verblijven, en we hebben dus heel wat mail-contact gehad, over en weer. Ze was zo blij dat we haar hielpen, en heel dankbaar, en dat is weer heel fijn voor ons, zodat wij ook weer even weten waar we het allemaal ook alweer voor doen, en ook omdat een positief geluid af en toe gewoon fijn is tegenover alle mussenellende die we helaas dagelijks tegenkomen.

‘Bedankt voor je oortje en je troost, dat je mij kunt helpen, om tegen de kapvergunning van de bomen waar de mussen in leven in te gaan. Bedankt Jennifer, dat je je voor behoud van deze bomen van ons wilt inspannen en ons met je stichting kunt helpen. Dit waardeer ik echt enorm!

Oh wow Jennifer, wat geweldig nieuws!! Je bent een kanjer, Jennifer, echt! Ik kan jou never nooit genoeg bedanken! Komt tijd komt raad.

Jij bent de enige, die me nog moed geeft, hey en ik ben je iedere keer zooo dankbaar ervoor! Je blijft zo positief! Ik hou me aan de hoop vast, dat je al eerder zo’n zaak hebt weten te winnen en dan nota bene in de hoofdstad, hey! Dat is écht indrukwekkend!

Hoi Jennifer, Ja, ik hoop het! Bedankt voor je hart onder de riem altijd, he! Zonder jouw bemoedigende woorden en de moed die van je overstraalt op mij, vanaf dag 1, zou ik me echt verlaten en in een donker uitzichtloos gat voelen! Jij bent echt een uitzonderlijke jonge vrouw! Ik bewonder je echt enorm hiervoor!

Groetjes weer en grote dank.’

mus-conifeer